Mindset

Mindset

Mindset, weer een cliché. Je hoeft maar een zelfhulp boek open te slaan en je ziet het woord staan. “Denk positief en alles komt goed”. Dat is steeds de boodschap. En ja, ik ben het hier deels mee eens. Positieve gedachten werken mee aan een betere mindset, wat er weer voor zorgt dat algehele gemoedstoestand verbetert, wat uiteindelijk zorgt voor een gelukkiger leven. Het is naast logisch ook gewoon een feit. Toch ken je het gevoel wel dat je podcast na podcast luistert, en boek na boek leest, en uiteindelijk toch weer terug bij af bent zodra de aflevering afgelopen is of het boek uit is. Alle positieve gedachten en goede voornemens verdwijnen na afloop weer als sneeuw voor de zon. Zeer frustrerend en soms zelfs contraproductief. Toch ben ik van mening dat de aanhouder wint. Waarom, dat ga ik uitleggen. 

Om te beginnen voel je je niet voor niets kut. Wat je ook hebt, en hoe je het ook wilt noemen, het maakt niet uit. Kut is kut. Iedereen kent periodes in het leven waarin de algehele staat van zijn gewoon bagger is. Ondanks dat er best wel wat betere momenten tussen zitten overheerst het negatieve. Soms weten mensen niet eens hoe het komt. Ik spreek zelfs heel vaak mensen die geen idee hebben waarom ze zich zo voelen. We kunnen het heel technisch gaan benaderen waarom dit zo is, maar dat soort informatie roept alleen maar meer vragen op, en maakt het waarschijnlijk alleen maar ingewikkelder. Ik zal daar later een apart stuk over schrijven. Voor veel mensen is de vraag ‘waarom iets zo’ is veel minder belangrijk dan de vraag ‘hoe los je het op’. 

Om de weg richting je beter voelen terug te vinden zijn er een aantal praktische dingen die je kan doen.  Ik heb ze in eerdere artikelen al besproken, maar zoals ik al aangaf zul je waarschijnlijk dezelfde ervaring hebben gehad waar ik het eerder over had: je leest het en je denkt “hier kan ik wel wat mee”, en vervolgens verval je al snel weer terug in de negatieve modus. Dit komt omdat we eigenlijk allemaal diep van binnen donders goed weten hoe we ons goed moeten voelen. We hebben de theorie allemaal ergens in ons systeem opgeslagen zitten. En elke keer als je een video kijkt, podcast luistert of boek leest wat in de zelfhulp hoek zit dan haal je die kennis die in je zit weer even naar boven. Tijdens het lezen of kijken herinner je je weer hoe je je ook alweer goed moest voelen. Je voelt daarom als vanzelf al een stuk beter. Dat komt puur omdat het herkenbaar is en je direct toepast wat je moet doen. Zelfs zonder dat je het beseft. Je hebt ook vast van die momenten dat je van binnen een soort vuur voelt oplaaien op het moment dat er rake dingen gezegd worden. Je voelt dat dan in je hele lichaam. Je krijgt er zin in, je ziet een andere jij voor je, een jij die zich fantastisch voelt, en je voelt dat gevoel omhoog kruipen. Zonder erbij stil te staan roep je dus helemaal zelf iets op wat in jou zit. Enkel en alleen door de informatie die je tot je neemt. Het feit dat je dat kan betekent heel simpel: dat je het kan!

Nu denk je vast bij jezelf, “lul niet zo dom, zo makkelijk is het niet’. Dat klopt, dat is ook niet wat ik zei. Makkelijk is het niet. De weg naar je beter voelen is een lange weg. Daar zijn geen instant knoppen voor die je omzet zodat alles ineens beter is. Om wat voor reden dan ook heb je jezelf getraind in het ‘vervelend voelen’. Je hersenen hebben connecties gemaakt die een patroon hebben ontwikkeld waardoor het een gewoonte is geworden. Over het veranderen van gewoontes kun je hier alles lezen. Dat is niet van de een op de andere dag gebeurt, dus dat verander je ook niet van de een op de andere dag terug. Wat je nodig hebt is een plan, en dat plan dat ga je zelf maken. 

Als je sterker wilt worden dan ga je niet maar één keer naar de sportschool. Je maakt een plan, en gaat voor langere tijd met regelmaat terug om te trainen. Als je een taal wilt leren dan lukt dat niet door eenmaal een lesboek door te lezen. Je maakt een plan en gaat met regelmaat studeren. Als je jezelf iets wilt aanleren dan weet je dat dat tijd kost. Niet alleen kost het tijd, het kost ook wilskracht en energie. Als wilskracht ontbreekt dan wordt het bijzonder moeilijk om ook maar iets te leren. Je moet namelijk beseffen dat je hersenen altijd de makkelijkste weg kiezen. Het is dan ook de bedoeling dat jij leert de controle over je hersenen over te nemen, in plaats van dat jouw hersenen hun eigen gang gaan en de controle over jou hebben.  Om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk die controle over je brein gaat terug grijpen zul je dus echt een plan moeten maken. 

Kennis is macht zeggen ze wel is. Maar dat is niet volledig waar. Kennis is alleen macht als je wat met die kennis doet. Elk zelfhulpboek of programma heeft een andere manier van trainen. Maar het stukje ‘trainen’ is wel altijd de basis. Zoals ik al eerder zei weten we eigenlijk diep van binnen wel wat we moeten doen, we doen het alleen niet. Er zijn een aantal zaken die ieder mens nodig heeft om in de optimale staat te komen om veranderingen te kunnen bewerkstelligen. De ouderwetse 3 R-en staan in ieder geval met stip op één om dat te kunnen bereiken. Rust, Reinheid, Regelmaat. Je kunt er daar nog 2 aan toevoegen, zoals te lezen is in het boek “happy in 100 dagen”, namelijk Richting en Relaties. Alhoewel de titel een typische is, staan in dit boek hele down to earth tips om in simpele stappen je steeds een beetje beter te gaan voelen. Op tijd je rust pakken, goed voor jezelf zorgen, regelmaat in je leven bouwen,  uitvinden welke richting je op wilt en de grenzen stellen in wat mensen van je vragen, zijn 5 hele makkelijke en vooral effectieve zaken waar je direct mee aan de slag kunt. 

Als je een plan gaat maken om jezelf te trainen je beter te gaan voelen begin je dus heel simpel met analyseren van jezelf en je dagindeling. Omdat dit voor iedereen anders is hangt het van jouw eigen situatie af hoe je plan gaat opstellen. Stress is in 9 van 10 gevallen de boosdoener van alle psychische problemen. Stress kun je alleen tackelen door rust in je leven te bouwen. Om je hoofd tot rust te brengen zou je eigenlijk elke 90 minuten 20 minuten rust moeten pakken. Aangezien de wetenschappelijke meningen hierover verdeeld zijn kun je dit natuurlijk helemaal zelf bepalen. Het hangt ook af wat voor jou haalbaar is. Rust, neem je door niks te doen. Dat klinkt misschien als een open deur, maar veel mensen gaan in hun pauze op hun telefoon alle social media checken. Dit is alles behalve rust. Zolang jij met je telefoon bezig bent zijn je hersenen gewoon nog steeds keihard aan het werk. Dit geldt ook voor tv. Rust betekent dat je je hersenen de gelegenheid geeft zich te vervelen. Door een frisse neus te halen of gewoon rustig zonder iets te doen te gaan zitten, kom je écht tot rust. 

Reinheid klinkt heel statig, maar het betekent gewoon heel simpel dat je gaat proberen de meest gezonde keuzes voor jezelf te maken. Voor sommige mensen is dit best lastig, maar zie kleine veranderingen die je durft te maken als overwinningen. Ga geen dingen uit je leven schrappen waardoor je alleen maar meer stress krijgt. Kijk of er wat dingen te veranderen zijn die haalbaar zijn met een klein beetje inspanning. Je zult al gauw merken dat je je beter gaat voelen van het beter omgaan met je lichaam. 

Regelmaat is een van de belangrijkste zaken om stress te killen. Op tijd opstaan en op tijd naar bed gaan zijn open deuren, maar ja, open deuren loop je als het goed is makkelijk doorheen. Doe dat dan ook gewoon. Zet wekkers om je te herrineren aan het feit dat je vanaf nu een geplande dag gaat hebben. Plan alles zoveel mogelijk op gezette tijden. Vaste bedtijden, en vaste tijden dat je opstaat. Vaste tijden om te eten en vaste rustmomenten. Mensen onderschatten het belang van regelmaat in het leven. Het zorgt ervoor dat je voortdurend weet waar je aan toe bent, en dat zorgt er weer voor dat de stress niveaus in het lichaam zullen dalen. 

Richting is een hele belangrijke. Weet jij niet wat je wilt met je leven? Heb je geen doelen? Ga daar dan aan werken. Laat je fantasie daarin ook de vrije loop. Ongeacht je situatie nu, is alles mogelijk in de toekomst. Ook die zin krijg je van elke goeroe te horen, maar dat is alleen maar omdat het gewoon waar is. Je kan praktisch alles bereiken wat je maar wilt. Alleen niet van vandaag op morgen. Kies daarom een tijdspanne van 2 jaar. 1 jaar is tekort, en dat kan ook weer stress opleveren. Waar wil jij over 2 jaar zijn? Wat wil je bereikt hebben? Stel dat eerst eens vast voor jezelf. Ga vervolgens de weg uitstippelen die daarvoor nodig is, en deel die op in haalbare tussenstappen. 2 jaar is 24 maanden. Je hebt dus vanaf nu 24 maanden, of 104 weken, of 730 dagen om te komen waar je wilt zijn. Tijd genoeg, en je zal zien dat het uiteindelijk heel snel voorbij zal gaan. Zonder doelen hebben we niets om voor te leven. Stel dus een doel, en zorg dat je weet welke richting je op moet. 

Kijk ook eens kritisch naar mensen waar je mee omgaat. Heb jij een grote of een kleine vriendenkring? Zitten er vooral energie gevende mensen in je kring of juist energie zuigende mensen? Aan wie heb je wat, en wie brengt je vooral extra stress? Het is belangrijk om dat eens goed voor jezelf in kaart te brengen. Waarschijnlijk sta je er nooit bij stil, maar juist relaties met andere mensen kunnen er op dieper niveau de oorzaak van zijn dat jij je voelt zoals je voelt. En soms zijn het mensen die helaas heel dichtbij je staan. Toch zul je er wat mee moeten doen, want als je dat niet doet dan ga je jezelf niet kunnen helpen. Ga hier dus eens rustig voor zitten, en ga ook eens aan mogelijke oplossingen denken om de energiezuigers wat meer op afstand te gaan houden. Soms kun je met een klein beetje creativiteit zonder dat de ander dat door heeft toch wat meer afstand nemen. 

Deze 5 principes kun je de fundering noemen van de weg die je gaat nemen naar een betere versie van jezelf. Deze weg is lang, maar dat geeft niet. Iedere stap in de juiste richting brengt je dichter naar daar waar je wilt zijn. Klinkt zoetsappig maar is ook gewoon weer waar. Wat ook belangrijk is, is dat je jezelf niet gaat straffen op het moment dat het even niet zo goed gaat. Sporters nemen vaak 1 dag in de week een cheat day, waarom ze even hun strakke regime loslaten en zich even laten gaan. Zo kunnen ze even ontladen om er vervolgens weer 6 dagen keihard tegenaan te gaan. Als jij eenmaal op de juiste weg zit, en het gaat even een dag wat minder, laat dat dan gewoon lekker gebeuren. Dan ga je je gewoon een dagje lekker kut voelen, om de dag daarna de draad gewoon weer op te pakken. Zolang je meer betere dagen dan slechte dagen hebt, ben je op de goede weg. Hou dat altijd in gedachten. 

Door de genoemde 5 principes serieus te nemen en er mee bezig te gaan, zul je zien dat je tijdens het maken van je plan al een andere mindset begint te krijgen. Je gaat van de mindset van het slachtoffer van iets, naar de mindset van de overwinnaar. Alles zit al in jou, je moet het alleen weer zien te vinden. Ondanks dat in elk boek of zelfhulp programma ongeveer hetzelfde gezegd wordt, blijf je er van leren. Je blijft nuttige informatie in jezelf stoppen, waar je misschien niet direct wat mee doet, maar je plant wel zaadjes in jezelf. Door te blijven lezen, luisteren en kijken geef je die zaadjes water. Zo heb je kans dat je onderbewuste alvast aan de slag gaat met al die dingen waar je bewuste nog niet altijd bij kan. Je onderbewuste is vele malen sterker dan je bewuste brein. Het is allemaal onderdeel van de training. Train jezelf in het beter voelen. Zie jezelf staan waar je over 2 jaar wilt zijn. Dat geeft een enorme boost aan je wilskracht om dat te willen bereiken. En als je specifieke onderdelen hiervan lastig vindt, stuur dan een mailtje naar info@bureaubackup.nl en laat ons gerust meedenken. Je hoeft het allemaal niet alleen te doen, wij kunnen ondersteunen. Wij laten het je echter wel helemaal zelf doen, want dat is onderdeel van het proces naar de betere versie van jezelf.  Dus maak je plan, zet de stappen uit, begin met het implementeren van deze principes in je leven, want je verdient het! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *