De stem in je hoofd.

Niet iedereen staat erbij stil, maar je praat de hele dag tegen jezelf. De stem in je hoofd is de hele dag bezig jou van alles te vertellen. Als de stem in je hoofd een negatieve is die je voortdurend bekritiseert, is het dus niet gek dat je steeds slechter gaat voelen. Het is dan dus belangrijk om eens te letten op hoe jij tegen jezelf praat, want dat bepaald voor een groot deel jouw gemoedstoestand. 

Laatst ontmoette ik iemand die er een behoorlijk negatief zelfbeeld op nahield. Omdat diegene gelukkig een behoorlijke prater was kwam ik er snel achter wat er nou eigenlijk aan de hand was. In elk verhaal wat diegene vertelde kwam één ding steeds terug: hij had steeds pech. Zijn ouders vertelde hem dat hij altijd pech had, zijn vrienden vertelde hem steeds dat hij altijd pech had, en hijzelf vertelde zichzelf ook steeds dat hij altijd pech had. Ik kreeg eigenlijk het ene pech verhaal na het andere. Die jongen was al zo gewend aan het feit dat zijn leven alleen uit pech bestond dat hij ook niks anders had dan verhalen over zijn pech. Ik vond het best sneu om te horen hoe die jongen zichzelf steeds als de grote pechvogel neerzette. Daarom begon ik die verhalen eens voorzichtig uit te pluizen. Na vele vragen gesteld te hebben kwam ik er uiteindelijk achter dat de jongen helemaal geen pechvogel was, maar dat iedereen om hem heen, inclusief hijzelf, een vals beeld in stand hielden waardoor het vanzelf waarheid werd. 

Stel je eens voor dat jij van jongs af aan steeds te horen krijgt dat jij een bordje met pech boven je hoofd op staan. Misschien omdat je wat ondernemender bent dan de kinderen om jou heen, wat eigenlijk een hele goede eigenschap is maar extra risico’s met zich mee brengt. Wat zal dat met jou doen? Hoe ga jij naar jezelf kijken, en hoe interpreteer je de tegenslagen die op je pad komen? Grote kans dat dat altijd negatief zal zijn, en je dus altijd genoegen neemt met de woorden “ik heb gewoon altijd pech”. Dat valse idee motiveert je op geen enkele manier om door te zetten in dingen, of zelfs kleine risico’s te nemen om verder te komen dan dat je nu bent. Je zult namelijk denken dat je toch altijd pech hebt, dus waarom zou je nog iets nieuws proberen? 

Elke ervaring in je leven, hoe vervelend die ook is,  kun je op meerdere manieren benaderen. Vanuit de ‘ik heb altijd pech’ perceptie of vanuit de ‘ik heb altijd geluk’ perceptie. In elk verhaal wat de jongen mij vertelde heb ik doorgevraagd of er ook dingen waren die door het voorval juist op een betere manier veranderde. Daar moest hij diep over nadenken, maar ze waren er wel degelijk. Toen ik hem vroeg of hij eens kon proberen om in elk van die ervaring pech te vervangen voor geluk, hoe hij zich dan gevoeld zou hebben en wat hij dan misschien anders gedaan zou hebben, ging er een wereld voor hem open. Hij heeft zelf nooit durven denken dat zoiets simpels als één woord vervangen over hoe je tegen jezelf praat, ervoor kan zorgen dat je totaal anders kijkt naar de ervaringen die je opdoet in het leven. Als jij dingen die je overkomen ziet als een geluk, omdat het je je juist nieuwe kansen biedt, dan zal je onderbewuste open staan voor die nieuwe kansen. Als jij alles ziet als pech, dan heeft je onderbewuste geen enkele reden om je te helpen te groeien. Je zult blijven waar je bent, of verder wegzakken in een negatieve spiraal. 

Als je in een negatieve spiraal zit, en je jezelf continu naar beneden praat, probeer jezelf dan eens omhoog te praten. Hoe cliché het ook klinkt, ga op zoek naar je sterke kanten. Ga vanuit dat punt jezelf complimenteren met wat je doet en hoe je dat doet. Als je een tegenslag te verwerken krijgt zie dat direct als een geluk, omdat je nu weet dat je dus een andere kant op moet of dat er een andere kans ligt. Dat kun je in bijna iedere situatie toepassen. Op deze manier hou je onderbewuste brein op de juiste koers en zal het je helpen de dingen te zien die je niet zal zien als je in een negatieve spiraal blijft hangen. 

De wetenschap hierachter is dat jouw Reticulair Activatie Systeem (RAS) ervoor zorgt dat jij de dingen aantrekt waar jij je aandacht op richt. Dat dit systeem z’n werk doet weet je als je nieuwe schoenen gekocht hebt en je vervolgens ineens heel veel mensen ook op diezelfde schoenen ziet lopen. Je onderbewuste filtert alles wat jij aan informatie binnen krijgt, en als jouw aandacht op die schoenen zit, dan zal je onderbewuste jou voortdurend “pesten” door iedereen die je tegenkomt en die schoenen ook draagt onder je bewustzijn te brengen. We zeggen niet voor niets: wat je aandacht geeft groeit. Wat je aandacht geeft trek je aan. 

Let dus op hoe je tegen jezelf praat. Blijf bij de feiten. Pech is slechts een woord, maar jouw idee over dat woord maakt het echt. Je hebt geluk dat deze gebeurtenis zo gegaan is omdat het iets anders heeft voorkomen of jurist zorgt dat je een nieuwe kans kan pakken. De situatie zegt niets over jou, maar jij zegt iets over de situatie. Probeer daar in te oefenen en zie dat voortaan als je nieuwe mindset: Ik heb altijd geluk, want…

Share:

More Posts

Dopamine

Dopamine is geen gelukshormoon maar een neurotransmitter die over motivatie gaat

Bemoeienis

Soms zijn er dingen die niet relevant zijn om de bemoeienis van de hulpinstantie in te krijgen maar die toch op de checklist staan of

Bureau Back-Up #2.03

Als we puur naar de schulden industrie kijken en hoe hard en meedogenloos gerechtsdeurwaarders en hun handlangers vanuit allerlei andere organisaties zijn tegen hun slachtoffers